99 HARI

Bismillah... Assalamualaikum W.B.T.

Sidang pembaca yang dihormati sekalian. Dah lama tak update blog, tiba-tiba harini TERrajin lah pulak....

Alhamdulillah..harini tinggal 99 hari je lagi aku bergelar 'SINGLE' ecececehhh. Mintak-mintak Allah panjangkan jodoh aku dengan dia till Jannah...giteww......AMIIN.

Oklah, sebenarnya nak cakap sikit je (tapi takdelah sikit sangat, sebab, kalau nk cakap betul-betul sikit biasa aku tulis dlm twitter je) ... Cenggini...beberapa hari lepas, adalah seorang hamba Allah ni, dia cakap kat aku, "Cik Nani, nanti dah kawin jgn bagi muka sangat kt suami. Lelaki ni pelik sikit perangai dia, bila kita bagi muka mulalah dia buat perangai. Duit belanja x bagi, pastu siap pakai duit kita pulak".

Aku pun senyum je x cakap ape-ape. Pastu mulalah aku bermonolog dalaman.."ehm...in sha Allah, bakal suami aku tak mcm tu. In sha Allah duit tu takkan jd masalah kami. In sha Allah. Jauh di sudut hati, aku yakin dia orang yang tepat, bertanggungjawab, dan in sha Allah, dia akan jd imam aku yang baik nanti..."

Macam ni lah.. kita kahwin bukan sebab cinta dan nak seronok je. Sebelum kahwin tu, pastikan kita betul-betul dah pilih orang yang betul. Lagipun, Allah dah janji, Lelaki yang baik untuk Perempuan yang baik dan Perempuan yang baik untuk Lelaki yang baik. Lebih kurang mcmtu lah. Kalau kita nk suami yang baik, kita kenalah lebih dulu betulkan diri, which is aku memang masih lagi perbaiki diri aku ni..doakan aku k !

Entahlah, tanggungjawab selepas kahwin tu besar. kita kena fikir masak semasak-masaknya. Ramai orang saya nampak, selang beberapa tahun kahwin, dah pung pang pung pang, bergaduh. Ya Allah, mintak jauhkan. Bila hati kita serabut, rasa nak gaduh, rasa nak marah....ingatlah pada Allah, mintak lah kt Allah, ngadulah kt Allah... JANGAN, ingat ye, JANGAN sesekali ngadu kt FB, TWITTER, WECHAT MOMENT dan mcm-mcm lg sosial media. name lah kan SO SIAL kan? (oooppps sorry tercarut pulak). Ini reminder untuk diri aku jugak. Aku nampak orang buat, and aku tak suka tengok, siyes tak suka. aku benci. tolonglah jangan nak aibkan suami / isteri korang. kalau dh benci sangat pun cakaplah straight to your spouse's face. aduyai....grown up please....duhh

Aku tak tau lah kalau aku kt tempat dia, tapi tengok pengalaman orang aku dpt belajar banyak. Mana yang aku tak suka tu aku cuba untuk tak buat jugak nt bila dh kawin.

Ade isteri, mengadu suami x bg nafkah... Cik Kak...dulu saya tengok awk kahwin nak grand grand..beli kereta import...duduk kawasan mewah...awk kena lah fikir jugak laki awk tu..dia bukan dato'pun...si suami pun satu, jgn lah ikut sgt semua kehendak bini tu..buat setakat yg ko mampu je dah la...haih..pusing kepala...

Sbb tu, aku cakap kt tunang aku, aku xkisah hantaran brapa, bg takat yang dia mampu. sikit dia bagi buat kenduri untuk bajet sikit jelah. Aku taknak bakal laki aku sampai BERHUTANG. Dngan aku aku sekali taknak berhutang. Taknak nt lepas kawin smp bergaduh2 sbb x cukup duit. Alhamdulillah, famili aku sangatlah sporting..kalau diorang ni jenis fikir mcm org lain mtk hantaran smp beribu2..smp ke sudah x kawin kot..hahahaha

Okay ade satu lagi kisah kelakar. ade orang cakap kat aku, "Nani, nanti ko dah kawin...akan ade satu masa tu ko rasa takde duittttt sesangat. siyes mmg takde duit. aku dh tanya dh semua kawan2 yang lain diorang pun cakap, selepas kawin ade dlm satu masa tu mmg xde duit sesangat. so be careful lah ye". mcm biasa respon aku, senyummmm je. Dalam hati dah fikir, aku ni belom kawen pun ade je masanya aku memang takde duitttttttt sesangat. HAHAHAHAHA. tapi aku yakin, Allah dah janji, orang yang berkahwin, Allah akan tambahkan rezekinya. Allah kan ade, kita jangan lupa...punca rezeki tu kan dari DIA..senyum lagi.

Ape ape pun...aku rasa aku ngan tunang aku kot pasagan paling sempoi..sebab smp skg kitorg x decide lg nk pakai baju warna apa ms kawin nanti, satu ape pun x prepare lagi....bila kitorang nk bincang pasal ni je mesti xleh nk decide, dua dua akan cakap, "kite tengoklah nanti mana yang sesuai, yang penting kita kawin".. HAHAHAHA. I love you lah my fiancee..kita memang sehati sejiwa..otak sama je dua dua. Yelah, benda mudah buat ape nak diserabutkan :)

Oklah. aku pun tak tau knp setiap entry aku dah macam diary. papepun..kalau rasa ade iktibar dlm entry aku pasal kawin ni, korang amikla ye... semua orang nak bahagia. so jgn pening2. benda simple kita jangan rumitkan. takde masalah dalam dunia ni yang takde penyelesaiannya.

Sekian, wassalam!! ^_^ v

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Terindah

5 years later